آشنایی با بونسای ها, آموزش بونسای

همه چیز در مورد فیکوس رتوزا

فیکوس رتوزا (انگلیسی: Ficus retusa) گونه ای از گیاه چوبی همیشه سبز از جنس انجیر است که بومی منطقه مجمع الجزایر مالایی و منطقه رویشی مالزی است. نام این گونه به‌اشتباه به‌طور گسترده‌ای در مورد انجیز پرده‌ای (انگلیسی: Ficus microcarpa) استفاده شده‌است

بونسای فیکوس ( رتوزا ، میکروکارپا ، جینسینگ ) یک درخت همیشه سبز از خانواده موراسه (توت) و محبوب‌ترین گونه بونسای آپارتمانی (داخلی) است. مراقبت آسان، هرس‌پذیری مناسب و رشد در تمام مدت سال، حساسیت کمتر به حمله آفات و ریشه‌های هوایی زیبا (ریشه نابجا)، فیکوس را به گزینه‌ای ایده‌آل برای خانه یا محل کار و خارق‌العاده برای مبتدیان (و البته حرفه‌ایی‌ها) تبدیل کرده.

فیکوس بومی تایوان، مالزی و کشورهای آسیا شرق است. بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ گونه دارد. برای نگهداری در فضای بسته و داخلی بسیار مناسب هستند. اما محبوب‌ترین آنها برای بونسای، فیکوس رتوزا است

ویژه :

توجه تمام فیکوس‌‌ها معمولا پس از جابه‌جایی از یک مکان به مکان دیگر در شش هفته حدود بیست درصد از برگهای خود را از دست می‌دهند. تفاوت در آبیاری،‌ رطوبت هوا و شدت نور، تغییر فصل را به درخت نشان می‌دهد و آنها در پاسخ دچار ریزش برگ می‌شوند. در این مورد جای نگرانی نیست و در دو هفته برگ‌های درخت مجدد شروع به رویش خواهند نمود.

هشدار :

برگهای این بنسای برای حیوانات خانگی سمی است و اگر آن را ببلعند خطرناک خواهد بود پس این درخت را دور از دسترس آنها قرار دهید
مشاهده ویدیو درباره انتخاب بنسای مناسب و نمایش فیکوس رتوزای کلکسیونی در شبکه دوم صدا و سیما و برنامه عصر خانواده – مدرس علیرضا خورشیدی، مدیریت موسسه بنسای ایرانی :

 

نگهداری درختچه پیش بونسای رتوزا

نور :

رتوزا مینیاتوری یا جینسینگ محل نورگیری را میپسندد که دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. مکانی بسیار سایه گیر برای این بنسای نامناسب است هر چند در مقابل نور کم مقاومت خوبی دارد. پس اگر آنرا نزدیک پنجره‌ای که به سمت جنوب و یا غرب است قرار دهید خوشحال خواهد شد. اگر از لامپهای گرمایشی استفاده مینمایید مراقب باشید که گیاه را زیاد نزدیک قرار ندهید و سعی کنید فاصله‌ای در حدود ۳۱ سانتی‌متر بین بنسای و لامپ حفظ شود. اگر بون سای رو به پنجره است روزانه آنرا ۹۰ درجه بچرخانید.

READ  روشی جالب برای ساخت رتوزا

 

آبیاری و رطوبت :

معمولا در بهار و تابستان هفته‌ای دو بار، در پاییز هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری  برای این گیاه کافی است. هرچه محیط روشن‌تر و گرم‌تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است. بین دو آبیاری خاک سطحی (معمولا تاعمق یک سانتی‌متری) باید خشک شود اما هیچ‌ گاه اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاریست. حدود یک سوم فنجان آب را به آرامی در پای گیاه بریزید. گاهی خاک کمتر از این میزان نیاز دارد. اجازه ندهید آب به ریشه‌های هوایی بخورد و همین‌طور آب نبایست در پای گیاه جمع شود بلکه باید به سرعت جذب خاک شود. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه می‌شود. روزی یک و حداکثر دوبار بنسای جینسینگ را به صورت ملایم غبارپاشی (اسپری آب) نمایید. در این کار زیاده روی نکنید و برگها را با اسپری آب شستشو ندهید،‌ این کار موجب میشود تا گیاه مورد هجوم قارچ‌ها قرار بگیرد. در صورتی که در اقلیم خشک قرار دارید میتوانید برای ایجاد رطوبت مناسب از زیرگلدانی حاوی سنگریزه استفاده نمایید. کمبود آب موجب ریز برگها می‌شود ولی به محض اینکه شرایط بهتر شد برگها مجدد رویش میکنند.

 

دمای مناسب پیش بونسای رتوزا :

بایستی نسبتا ثابت نگه داشته شود. حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتی‌گراد باشد و از ۱۲ درجه کمتر نشود.

 

تغذیه فیکوس :

کود باید سرشار از نیتروژن،‌ ویتامین و اسیدفسفریک باشد و در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه داده شود. میتوانید در یک وعده زمانی پلت‌های کود را در خاک رها کنید و مجدد هر زمان که پلتها ناپدید شدند این کار را تکرار کنید . (۳ تا ۶ ماه). در پایان فصل رشد (شهریور) کوددهی را متوقف کنید.

READ  روشی جالب برای ساخت رتوزا

 

هرس درختچه بنسای رتوزا:

حذف شاخه‌های جدید و جوانه‌ها در تمام طول سال (ترجیحا در بهار و تابستان) میتواند صورت گیرد. پس از رویش ۵ یا ۶ برگ در شاخه‌های جدید آنها را با هرس به دو یا سه عدد برسانید.

 

تعویض گلدان و یا هرس ریشه رتوزا مینیاتوری:

برای اینکه سیستم ریشه فضای بیشتری برای رشد داشته باشد باید هر سال و یا هر دو سه سال یکبار در اوایل بهار درست پیش از آنکه فصل رشد آغاز شود تعویض گلدان صورت گیرد و خاکی که سرشار از مواد مغذی است و زه‌کشی خوبی دارد مورد استفاده قرار گیرد

 

خاک مناسب فیکوس ها :

سی درصد ارگانیک ، هفتاد درصد خاکدانه شامل ۴۰٪ آکاداما با دانه‌بندی مختلف، یا لوم، ۳۰٪ شنی،‌ سنگریزه یا پومیس.

 

فرم‌دهی فیکوس :

میتوانید از تکنیک‌های مختلف مانند سیم‌کشی، هرس و ظرف رشد استفاده نمایید. معمولا از فرم راست نامنظم informal upright استفاده می‌شود.

 

نحوه تکثیر فیکوس رتوزا :

بنسای فیکوس جینسینگ را نمیتوان از راه قلمه برگ تکثیر نمود. برای این منظور بایستی از قلمه ساقه استفاده نمود. یکی دو برگ انتهای قلمه ساقه را بکنید. ساقه را در گلدان بسیار کوچکی که با بسترگیاهی مخلوط  potting mixبا پایه پیت پرشده و مرطوب باشد قرار دهید. سپس قلمه و گلدان را در کیسه تمیز پلاستیکی که آن را باد کردید و انتهایش را محکم بستید بگذارید. این کیسه پلاستیکی رطوبت را در خاک و اطراف برگ‌ها حفظ می‌کند. آن را درجایی قرار دهید که نور طبیعی فراوان غیرمستقیم دریافت کند. پس از ۴ تا ۶ هفته و به تدریج طی یک هفته پلاستیک را باز و خارج کنید. اکنون قلمه باید تعدادی ریشه سالم داشته باشد. سپس باید نگهداری و آبیاری را شروع کنید و به تدریج نور را افزایش دهید. با این روش یک درخت کوچک فیکوس خلق میکنید که در فرم بنسای جینسینگ نیست. این هنریست که پرورش به آن سالها آموزش نیازمند است.

READ  روشی جالب برای ساخت رتوزا

 

آفات و بیماری‌های درختچه رتوزا مینیاتوری :

شپشک و ‌کنه تارعنکبوتی از آفاتی هستند که می‌تواند این گیاه را درگیر کند. در رطوبت زیاد قارچ‌ها ممکن است گیاه را بیمار کنند و سبب ریزش برگ شوند.

 

ریزش برگ‌ها در فیکوس :

نبود نور کافی، مشکل ریشه در اثر آبیاری زیاد یا زهکشی بد خاک، حمله حشرات یا قارچ،‌ آبیاری کم، درمعرض مستقیم دستگاه تهویه مطبوع قرار گرفتن، واکنش به کود نامناسب

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *