آموزش گل و گیاه, گیاهان دارویی

گیاهان دارویی (Medicinal Plants)

گیاهان دارویی ،گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام های آن حاوی مواد موثر در درمان بیماری هستند.این ماده موثر کمتر از 1%وزن گیاه را تشکیل میدهد.گیاهان دارویی می توانند در درمان بیماری ها به شما کمک کنند اما این بدان معنی نیست که شما بخواهید بطور خودسر و به میزان دلخواه از آنها استفاده کنید چون گیاهان دارویی هم مانند داروهای شیمیایی در صورت مصرف اشتباه یا بدون آگاهی می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد

در این نوشتار سعی بر آن است تا شما را با خواص درمانی و تاثیرات دارویی گیاهانی که کم و بیش مورد استفاده همگان است آشنا کنیم:

ریحان:

آنتی اکسیدان،ضد التهاب و ضدعفونی کننده است .می تواند استرس را بکاهد .از ابتلا به سرطالن پستان جلوگیری نماید .نفخ را کاهش دهدو سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.همچنین مانع  از ابتلا به آلزایمر شود.

همچنین دمنوش ریحان نوشیدنی است که می تواند سرما خورردگی،سردرد و سرفه را درمان کند.

رزماری:

این گیاه حاوی کارنوزول و رزماتیک است که این دو آنتی اکسیدان قدرتمندی هستند که ضامن سلامتی افراد می باشند.بهبود حافظه،کاهش استرس،بهبود گوارش ،کاهش درد مفاصل ،سلامت قلب و عروق و ضد سرطانی بودن از دیگر خواص این گیاه سودمند هستند.

اریگانو یا آویشن:

ضد قارچ . ضد باکتری،ضد التهاب و ضد نفخ است.این گیاه می تواند برای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی ،دردهای قاعدگی،دندان درد و کاهش خستگی موثر باشد.

سیج یا مریم گلی:

سیج سرشار از فرار و فلاونوئید است که به کاهش فشار خون و کلسترول،کاهش التهاب واسترس  کمک می کند.این گیاه ضد دیابت است و در تسکین گلو درد و تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن و بهبود خلق و خو تاثیرگذار است

گیاهان دارویی
گیاهان دارویی

نعناع:

این گیاه آرامش بخش و خنک کننده بدن است.ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ است.نعناع در تسکین سوهاضمه،درمان سندروم روده تحریک پذیر،نفخ ،اسپاسم عضلانی،تهوع، کاهش وزن، کاهش استرس ، از بین بردن بوی بد دهان،کاهش سر درد  و پیشگیری از آلرژی  موثر است.

READ  آشنایی با گیاه زیبا و پر از گل مرجان مینیاتوری + فیلم

زنجبیل:

زنجبیل آنتی اکسیدان  و ضد تهوع و ضد سرفه است و می تواند التهاب و استرس را بکاهد.این گیاه بدلیل کاهش رادیکال های آزاد سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید .گردش خون را بهبود می بخشد با سرما خوردگی مبارزه می کندو گوارش را بهبود می بخشد.زنجبیل از تجمع سموم در بدن و عفونت های قارچی و ویروسی جلوگیری می نماید.

سیر:

این گیاه ضد سرطان می باشد و به سم زدایی کمک می کند.سلامت قلب و عروق را تضمین می کند.کاهش فشار خون،پاکسازی کبد،تقویت سیستم ایمنی،کاهش کلسترول،کاهش قند خون از دیگر خواص مفید سیر می باشد.سیر خون را رقیقق می کند و ممکن است با داروهای شیمیایی رقیق کننده خون تداخل داشته باشد.

جیسینگ:

جسینگ انواع مختلفی دارد از جمله هندی،کره ای، آمریکایی که هر کدام برای سلامت انسان مفید است.جیسینگ گیاه محبوبی است که اهداف دارو.یی داردو تقویت کننده  سیستم ایمنی ،ضد التهاب ،خواب آور و ضد باکتری می باشد.این گیاه سطح انرژی را افزایش می دهد به سوزاندن کالری کمک می کند.همچنین کاهش سردرد ،تقویت سلامت روانی،بهبود گوارش و عملکرد ریه از دیگر مزایای جیسینگ است.

جیسینگ یک درمان گیاهی برای ناباروری به شمار می رود.اما در سه ماه نخست بارداری توصیه نمی شود.

بابونه:

این گیاهان دارویی ضد سرطان ،ضداسهال و ضداسپاسم است که می تواند درد عضلانی را کاهش دهد ،درد های قاعدگی را کم کند،مشکلات معده را برطرف نماید.بابونه در کاهش وزن موثر است و بی خوابی و سردرد و محافظت بدن در برابر رادیکال های آزاد را باعث می شود.

تمامی این گیاهان دارویی با خواص مفیدشان می توانند بصورت دمنوش مصرف شوند و جایگزین خوب و سودمندی بعنوان نوشیدنی های روزانه باشند.

READ  ایجاد فرم آبشاری (کنگای)
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *